توقیف کن ولی توهین نکن
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۹۰۲۹۳
عصرایران؛ مصطفی داننده- قرار بود«کتونی زرنگی» از تلویزیون پخش شود. علی ملاقلی پور، کارگردان این سریال که پسر رسول ملاقلی پور کارگردان مشهور ژانر دفاع مقدس هم هست در توییتر حرفهایی زد که به مذاق مدیران صداوسیما خوش نیامد و این سریال را توقیف کردند.
محسن یزدی قائم مقائم شبکه سه سیما در مورد این تصمیم گفت: «به دلیل خطای فاحش کارگردان، شبکه تصمیم به توقف پخش این سریال گرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بعد از توقیف، جناب کارگردان بنا بر عذرخواهی گذاشت و نوشت:« جدلهای درون انقلاب اسلامی نباید باعث شود دچار دوگانگی شویم. میدانم برخی کامنتها و مطالب بنده تند بوده و باعث ناراحتی طرفداران رهبری شده است که قصد کدورت نداشتم و از این بابت عذر خواهی میکنم. اگر در خانه بحثی شد و صدایم بیرون رفت، دلیل بر این نیست که من بیرون خانه ایستادهام.»
پای معاون سیما هم به این ماجرا باز شد. میرباقری گفت:« به دلیل برخی ایرادات محتوایی که در سریال هست، متفقا بیان شد که به دلیل همین ایرادهای محتوایی و کیفی که وجود دارد، صلاح نیست که در این ایام سریال روی آنتن برود. «در کنار این موضوع، چند حاشیه هم درباره کارگردان آن وجود داشت و حرفهای سخیف و نامربوطی مطرح کرده بود که این حرفها در تراز یک کارگردان انقلابی که میخواهد کاری در تراز مردم ایران بسازد نبود. البته ایشان نسبت به این قضیه عذرخواهی کرد که این موضوع در حال بررسی است و حوزههای ذیربط درباره آن تصمیمگیری میکنند»
کاری به توییت زده شده و واکنش صداوسیما به این ماجرا ندارم. در این نوشتار میخواهم به بخشی از صحبتهای میربافری بپردازم که گفته است که این سریال ایراد محتوایی داشته است.
دو سوال اساسی در این مورد ذهن را درگیر خود میکند. مگر نه اینکه سریالهای ساخته شده در تلویزیون به تصویب گروه فیلم و سریال و مدیران این سازمان میرسد؟ چرا قبل از تصویب ساخت این سریال و خواندن فیلمنامه آن، پی به اشکالات محتوایی آن نداشتهاید؟
این سریال در شب پخش توقیف شد. یعنی تا قبل از آن مدیران تلویزیون به این مسئله که این سریال مشکل محتوایی دارد، پی نبرده بودند. چگونه یک شبه فهمیدند این سریال اشکال دارد خود جای سوال دارد.
اگر اشکال محتوایی سریال را قبول کنیم که خیلی هم قابل قبول نیست و به نظر میرسد توییت آقای کارگردان عامل اصلی توقیف این سریال بوده است، باید از آقای معاون سیما پرسید آیا پول علف خرس است که شما از بودجه بیتالمال به همین راحتی در اختیار سازندگان یک سریال میگذارند که بعد بگویند مشکل محتوایی دارد.
مگر میشود، مگر داریم؟ این همه هزینه شود و بعد از ساختن و قرار گرفتن در جدول پخش تازه یادمان بیاید که این سریال از نظر محتوا در شان ملت ایران نیست. ما دُم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟
من اگر جای شما بودم و در مجموعهام برای ساخت یک سریال هزینه میشد و میدیدم که این سریال به در لای جرز هم نمیخورد، قطعا از سمت خود استعفا میدادم.
در پایان باید خطاب به مدیران صدا و سیما به ویژه معاون سیمای آن گفت که اگر میخواهی توقیف کنی، توقیف کن چرا به شعور مردم توهین میکنید؟
____________________
بیشتر بخوانید:
دلیل قطع پخش زنده برنامههای «جهانآرا» و «ثریا» به روایت معاون سیما کارگردان «کتونی زرنگی» عذرخواهی کرد جلوگیری از پخش «کتونی زرنگی» به دلیل اظهارنظر کارگردان/عذرخواهی کارگردان آغاز پخش کمدی «کتونی زرنگی» از امشب____________________
لینک کوتاه: asriran.com/002zIQمنبع: عصر ایران
کلیدواژه: کتونی زرنگی تلویزیون میرباقری کتونی زرنگی معاون سیما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۹۰۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تماشای یک منظومه عاشقانه و انسانی در تهران/ چرا کارگردان شدم؟
پیمان خازنی آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی که این روزها پروژه موسیقایی نمایشی «مجنون آن لیلی» به نویسندگی محمود توسلیان را در تالار حافظ به صحنه برده اسن در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره انگیزه های خود برای به صحنه بردن این اثر که به نوعی چندمین تجربه او در حوزه تلفیق موسیقی و نمایش محسوب می شود، توضیح داد: زبان و ادبیات فارسی غنیترین ثروت ما ایرانیان است و پرداختن به متون کهن فارسی، یک مراجعه درست در راستای ساختن دنیای جدید برای اقوام ایرانی محسوب میشود. در این راستا منظومه «لیلی و مجنون» حکیم نظامی گنجوی به قدری غنی است که به جرات میتوان آن را بزرگترین منظومه عاشقانه در ادبیات جهان دانست.
وی افزود: از زمانی که با این شاهکار آشنا شدم هربار که به سراغش میروم، ظرفیت تازهای در آن پیدا کرده و تشویق میشوم از زاویهای دیگر به آن بپردازم. «لیلی و مجنون» هنوز برای من تمام نشده است. پرداختن به چنین آثاری کار دشواری است؛ چراکه بیش از هر چیز در این زمینه باید برداشت درستی از مخاطب داشت و این مهم به راحتی میسر نیست.
این آهنگساز بیان کرد: شناخت جهان شاعر و مطابقت آن با سلایق متعدد مخاطب امروزی از طرفی و بازنویسی اثر به زبان امروز از سوی دیگر کار سختی است. رسیدن به این مرحله تازه بنا نهادن سنگ اول است. پس از آن باید به سراغ موسیقی رفت. موسیقی ایرانی ظرفیتهای فراوانی دارد و همراه ساختن آن با گستره وسیع شهر ایرانی نیازمند دقت بالایی است. البته با توجه به اهمیت آشنایی کارگردان با ظرافت موسیقی ایرانی، خودم کارگردانی نمایش را برعهده گرفتم که امیدوارم در این کار بتوانم اندازهها را رعایت کنم. البته آثار پرفروش معمولا جنبه ادبی و فرهنگی را به ناچار قربانی گیشه میکنند اما ما در «مجنون آن لیلی» به دنبال دوسر برد هستیم.
خازنی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: «مجنون آن لیلی» پر از رنگ و لایههای درونی و بیرونی است. به عبارتی درونش فلسفی و بیرونش عاشقانه است و نمایشنامه این ابزار را در اختیارم گذاشت تا لایهها برای سطوح مختلف سنی و فکری جاگذاری شود. طراحی لباس و طراحی نور نیز ۲ رکن مهم صحنهاند. با این ابزار تلاش کردم که رویا تولید کنم
وی در پایان اظهار کرد: البته من این کارها را یک رشته منظم میبینم؛ این رشته تالیف که توسط یک آهنگساز کارگردانی میشود، به زودی حضور آهنگسازان جوان را در پی خواهد داشت. ضمن اینکه معتقدم آهنگسازی به دلیل انتزاعی بودن از کارگردانی دشواریهای بیشتری دارد و امیدوارم علاقهمندان به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.
پروژه موسیقایی نمایشی «مجنونِ آن لیلی» به نویسندگی محمود توسلیان، آهنگسازی طراحی و کارگردانی پیمان خازنی، تهیه کنندگی ساسان سالور و حمیدرضا علی نژاد، روایت رشید کاکاوند، خوانندگی هادی فیض آبادی (با همراهی زهره فیروزی و امید نصری) و بازی عمار تفتی، زهره فیروزی، ملیکا شهاب، رز ایزدی، سپیده موسوی، علی تیمور فامیان، آتنا قرایی، سیما نوروزیان روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ساعت های 18:30 و 21 در تالار حافظ تهران میزبان مخاطبان است.
کد خبر 6096120 علیرضا سعیدی